Proiectul „Modernizarea serviciilor publice locale în Republica Moldova”

gazetadesud.md

Preşedintele raionului Cahul, Avram Micinschi, împreună cu un grup de specialişti, primari şi consilieri, funcţionari publici din localităţile Crihana Veche, Manta şi Roşu, s-au aflat, în perioada 9-15 septembrie curent, într-o vizită de studiu în România. Scopul vizitei a fost de a studia practica colegilor de peste Prut privind gestionarea în comun a reţelelor de apă şi de canalizare şi forma juridică de activitate a întreprinderii responsabile de prestarea eficientă a acestor servicii, scrie Gazeta de Sud.

Această vizită a fost organizată de Agenţia de Cooperare Internaţională din Germania  (GIZ) în cadrul proiectului „Modernizarea serviciilor publice locale în Republica Moldova”. Aceasta a fost dictată de necesitatea identificării unei forme juridice adecvate şi funcţionale pentru întreprinderea municipală „Apă Canal Cahul”, care urmează să fie reorganizată şi reformată astfel încât să presteze servicii de apă şi canalizare nu doar consumatorilor din centrul raional, ci şi celor din satele Manta, Crihana Veche şi Roşu.

Aceasta după ce Agenţia de Cooperare Internaţională din Germania (GIZ), care a venit în sprijinul localităţii Roşu din raionul Cahul cu un suport financiar privind construcţia magistralei de apă şi de canalizare, şi-a asumat şi cheltuielile ce ţin de modernizarea serviciilor publice în Regiunea de Sud.

În acest scop, în luna august anul curent, GIZ a creat un grup de lucru extins din 26 de persoane, care a avut misiunea să identifice cea mai practică şi mai accesibilă formă juridică de prestare a serviciilor de apă şi de canalizare în comun, pentru toate cele patru localităţi din raionul Cahul, inclusiv pentru oraş.

Amintim că, pe parcursul anului curent, în satele Crihana Veche, Manta şi Roşu a fost construită infrastructura necesară pentru aprovizionarea cu apă a populaţiei. Însă, deoarece nu există cadrul legal şi instituţional pentru prestarea în comun a acestui serviciu, comunităţile respective nu pot beneficia deocamdată de apă potabilă.

În timp ce în Manta şi Crihana Veche lucrările de construcţie a reţelelor de apeduct şi de canalizare au fost finanţate din Fondul Naţional pentru Dezvoltare Regională, în satul Roşu, Agenţia de Cooperare Internaţională din Germania a fost cea care a sprijinit iniţiativa. Toate cele trei proiecte au fost implementate de către Agenţia Regională de Dezvoltare Sud.

Potrivit estimărilor, operatorul care ar putea presta în comun aceste servicii este „Apa Canal Cahul”. Se preconizează ca, până la sfârşitul anului 2012, întreprinderea municipală să obţină finanţare de la GIZ pentru reparaţia oficiului şi procurarea echipamentului necesar pentru buna sa funcţionare pe viitor. De asemenea, va fi creată identitatea corporativă şi site-ul instituţional al ÎM „Apă Canal Cahul”.

În căutarea unei formule practice de cooperare intercomunitară

„Prin organizarea vizitei de studiu în România, GIZ îşi propune să faciliteze adaptarea experienţei de succes a judeţelor Satu Mare și Maramureș la realităţile şi necesităţile raionului Cahul”, a declarat Sergiu Pleşca, consultant al Agenţiei Germane pentru Cooperare Internațională.

Programul deplasării a inclus vizita în cinci localităţi din judeţul Satu Mare și două din judeţul Maramureș, România, care au reuşit să găsească o formulă practică de cooperare intercomunitară pentru serviciile de apă şi de canalizare. Mai mult, participanţii au asistat la o şedinţă a Agenţiei de Dezvoltare Intercomunitară, instituţie responsabilă de monitorizarea contractului dintre autoritatea locală şi operator.

“Prima lecție învățată pentru un operator interesat de a regionaliza serviciul de apă și de canalizare este de a prelua doar pe cine vrea și de a prelua treptat localitățile. Trebuie de conștientizat că din apă nu poți face profit; rezultatele apar abia după ce ai 80-90% acoperire cu servicii din tot arealul respectiv”, le-a explicat colegilor moldoveni Ioan Leitner, directorul operatorului regional pentru județul Satu Mare, „Apaserv”.

Regionalizarea serviciilor publice

“Ca și Cahul, din punct de vedere tehnologic, colegii din Satu Mare se bazează pe tratarea apei, ceea ce implică probleme legate de impuritate… Cel mai important e că participanții au conștientizat că responsabilitatea gestionării unui asemenea serviciu public nu poate fi asumată în întregime de autoritățile locale, ci trebuie delegată prin contract unui operator competent”, a ţinut să accentueze expertul în apă şi canalizare, Pavel Panuş.

La rândul său, președintele raionului Cahul, Avram Micinschi, a concluzionat: “Cooperarea intercomunitară este un imperativ al timpului și conştientizăm cu toţii faptul că singura cale de urmat este cea a regionalizării serviciilor publice locale. Rămâne doar să atragem cât mai multe investiții în domeniu, sarcină deloc ușoară, însă realizabilă”.

Pe componenta de aprovizionarea cu apă şi canalizare, GIZ mai susţine un proiect-pilot, în Duruitoarea Veche din raionul Râşcani. Scopul GIZ este de a impulsiona cooperarea intercomunitară, astfel încât localităţile învecinate să presteze în comun servicii, pentru a creşte eficienţa şi a optimiza costurile.

Recent, consiliile raionale Cahul şi Râşcani au aprobat componentele actualizate pe apă şi canalizare din Strategiile raionale de dezvoltare social-economică. Cu asistenţa GIZ, localităţile au fost grupate conform posibilităţilor de conectare la servicii de apă şi de canalizare, în funcţie de accesul lor la bazinele hidrografice şi nu neapărat ţinându-se cont de hotarele administrative.

Gazeta de sud informează că proiectul „Modernizarea serviciilor publice locale în Republica Moldova” este implementat de Agenţia de Cooperare Internaţională din Germania (GIZ), cu sprijinul financiar al Ministerului German pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (BMZ), al Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (SIDA) şi al Ministerului Afacerilor Externe din România.


PARTENERI

  • HotNews.md
  • Media Extern
  • Succes în România

Reclama

Copyright © InfoPrut 2010. Toate drepturile rezervate.